Tolong Click Ye... :)

Rabu, 1 Jun 2011

Model turbo Ecoboost Ford Mondeo dan S-Max MPV akan tiba ke Malaysia





Ford telah mengumumkan bahawa model enjin Ecoboost akan menjadi model terbaru di Malaysia pada pertengahan 2011.Pelancaran model ini akan dilakukan pada Jun,bermakna sudah semakin hampir!Dua model baru Ford tersebut yang dikuasakan dengan enjin Ecoboost generasi baru itu ialah Mondeo berwajah baru dan MPV S-Max dimana ia akan didatangkan dengan variasi Titanium.

Sama seperti enjin petrol moden yang terdapat pada model Continental seperti Volkswagen dan Peugeot,enjin Ecoboost Ford menggabungkan sistem turbocharged tunggal dengan suntikan bahan api terus untuk kuasa yang lebih baik,tork dan penjimatan bahan bakar yang efisien.Ia juga mempunyai Ti-VCT (Pemasa Camshaft bolehubah berkembar).Dibandingkan dengan enjin bukan Ecoboost,penjimatan bahan bakarnya terbukti sehingga 20%,manakala kepulan asap yang dikeluarkan pula sebanyak 15% sahaja.



Model baru S-Max dan Mondeo mempunyai enjin unit 4 silinder 2.0 liter.Ia menghasilkan tork 203PS dan 300Nm,seperti di pasaran Singapura.Dipadankan dengan transmisi automatik Powershift enam kelajuan,dimana kotak gear dwi klacnya juga terdapat pada model Focus TDCi.

Dilancarkan pada lewat tahun 2009,Mondeo adalah sebuah sedan segmen-D iaitu sedan bersaiz penuh seperti Toyota Camry,Honda Accord dan Nissan Teana.Model Mondeo diperbaharui mempunyai gril radiator hadapan berwajah baru serta lebih banyak ciri-ciri terbaru.

Model S-Max pula ialah MPV yang kelihatan sporty serta mempunyai tiga baris tempat duduk (tempat duduk baris kedua dan ketiga boleh dilipat dan diletak di lantai) yang bersaiz seperti Mitsubishi Grandis.Dilancar pada 2006,ia menjadi model Ford pertama menggunakan reka benuk Kinetic.Ia telah diperbaharui tahun lalu.

Wak juga boleh memandu kedua-dua varian Mondeo-2.3 liter Duratec dan 2.0 liter Ecoboost.Untuk mengetahui lebih lanjut,layari laman web Ford Ecoboost di www.ecoboost.com.my.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan